Paprika Lada Miracle

Rempah apa yang tidak digunakan dalam masakan moden! Ini boleh menjadi campuran pedas, produk individu atau bahagiannya yang disediakan untuk digunakan. Terdapat rempah cerah. Terdapat perasa yang panas. Dan ada pilihan untuk bahan tambahan makanan yang menggabungkan kekayaan rasa, rasa aroma yang sedap dan banyak, banyak khasiat berguna. Justru dengan perasa seperti itu paprika dapat dikaitkan.!

Perasa dengan nama yang menggembirakan ini kemungkinan besar diketahui oleh banyak tukang masak amatur. Seseorang menggunakannya kerana kebiasaan, kerana mereka sangat menyukai rasa dan aroma yang kaya dengan rempah paprika ketika ditambahkan ke dalam piring.

Dan ada orang yang sangat ingin tahu tentang apa itu rambut palsu, sama ada ia memberi manfaat kepada tubuh, di mana dan bagaimana menambahkan bumbu ini. Untuk semua orang yang berminat dengan ciri dan sifat paprika, artikel ini.

Perasa paprika: penerangan dan ciri

Paprika adalah rempah yang diwakili oleh konsistensi serbuk warna merah terang. Bumbu ini mempunyai rasa manis pedas, aroma pedas yang enak dan rasa yang sedikit menyakitkan. Bergantung pada tempat pengeluaran, paprika adalah perasa dengan rasa manis yang jelas atau dengan penambahan nota pembakaran halus.

Perasa ini langsung tidak datang kepada kami. Amerika Selatan dianggap sebagai tempat kelahiran penampilannya. Pertama, rempah itu dibawa ke Hungary, di mana ia dihargai dan digunakan untuk tujuan masakan. Kemudian kemasyhuran paprika tersebar di negara lain. Hari ini, pengeluaran paprika dilancarkan di negara-negara seperti Sepanyol, Amerika Syarikat, Turki, Mexico, Jerman. Dari negara-negara ini dan lain-lain, paprika dihasilkan di banyak bahagian dunia. Lagipun, rempah itu dihargai hampir di mana-mana. Di kedai runcit dan di pasar negara kita, anda dapat dengan mudah membeli sebungkus paprika, dengan harga yang sangat tinggi. Paprika adalah rempah dari senarai produk yang ada.

Apa itu paprika dibuat dan di mana ia ditambahkan?

Pernahkah anda terfikir dari mana paprika dibuat? Lada adalah asas untuk penyediaan perasa yang cerah dan beraroma ini! Lada manis dari varieti khas digunakan sebagai bahan mentah untuk penghasilannya. Ini adalah tanaman keluarga Solanov. Ia tumbuh di tempat-tempat dengan iklim yang hangat..

Buah masak, bergantung pada ragamnya, mempunyai warna oren terang atau ungu-merah. Paprika lada boleh menjadi kaya kuning atau coklat. Tahap kepanasan lada ini juga bergantung pada ragamnya. Namun, harus dikatakan bahawa paprika adalah rempah yang tidak pernah panas. Kepahitan dalam perasa ini lembut, tidak mengganggu, seolah-olah berdiri di latar belakang setelah warna, aroma dan menyelimuti kemanisan..

Pengeluaran paprika adalah proses yang agak sukar dan memakan masa. Untuk mendapatkan suspensi merah, lada dibudidayakan, tunggu hingga masak sepenuhnya, dan kemudian buah-buahan sempurna dipilih. Semua perkahwinan dihapuskan. Kerana paprika sebenar adalah perasa yang dibuat dari lada masak yang dipilih. Jadi, setelah dibuang, lada dikeringkan dan dikisar secara mekanis untuk mendapatkan warna merah terang, kaya dengan rasa dan aroma, serbuk pedas.

Kemudian datang proses pembungkusan. Supaya rempah tidak kehilangan aroma yang menarik, dan rasanya tidak merosot, produk itu dibungkus secara hermetik dalam kertas, filem (filem makanan) atau alas plastik. Bukan perkara biasa untuk mencari perasa yang dijual dengan berat. Dan pilihan ini mempunyai hak untuk hidup. Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan seberapa berkualiti tinggi rempah ini, berapa lama dan betul disimpan sebelum dijual..

Seperti apa paprika?

Pergi ke pasar, ada baiknya anda mengetahui bagaimana paprika sebenar. Perasa, seperti yang telah disebutkan, adalah serbuk merah pekat. Warna oren kekuningan dan berair boleh diterima. Ini bercakap mengenai jenis lada. Rempah itu hancur seketika jika anda meletupkannya. Ia tidak merekah atau mengelupas ketika disentuh. Paprika larut dengan baik di dalam air, memberikan cairan yang kaya dengan warna.

Di mana untuk menambah paprika

Kami sedang melihat salah satu rempah-rempah yang benar-benar dapat mengubah jadual seni kuliner! Sekiranya terdapat beg paprika di dapur, kerja masakan pasti tidak akan sia-sia. Bagaimanapun, rempah ini adalah pewarna dan aditif perasa aromatik dalam satu "botol". Rempah ini ditambahkan ke sejumlah besar hidangan..

Anda boleh mendapatkan paprika dalam komposisi:

  • pilaf sayur atau risotto;
  • ia sesuai dengan pasta dan pizza;
  • paprika sesuai dalam salad sayur-sayuran, atau lebih tepatnya, pembalut;
  • ia ditambah ke sup dan rebusan;
  • perasa memberikan warna yang indah untuk sos dan pengasam;
  • dia bagus dengan banyak kursus utama.

Tidak mustahil untuk menyenaraikan semua pilihan untuk komposisi masakan di mana paprika paling tidak sesuai, dan paling banyak memainkan salah satu peranan utama. Aditif pedas ini banyak digunakan dalam masakan. Dan, omong-omong, bagus juga bahawa bumbu terkenal dengan kualiti yang berguna. Betul, paprika mengandungi sejumlah besar bahan bioaktif, vitamin, mineral.

Paprika: faedah dan keburukan

Adakah perasa ini berguna untuk tubuh manusia akan membantu mengetahui komposisi! Betul, paprika mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral..

Sebagai sebahagian daripada rempah:

  • vitamin A, C, E, K, PP, B;
  • kalsium, besi, magnesium, kalium, natrium, zink;
  • minyak pati.

Setiap 100 gram produk: protein - 41 g; karbohidrat - 34 g; lemak - 12 g.

Jumlah kalori setiap 100 gram produk ialah 350 Kcal.

Perlu diingat bahawa vitamin C dalam paprika (4 mg per 100 gram) adalah beberapa kali lebih banyak daripada, misalnya, pada lemon. Dan vitamin ini membantu tubuh manusia mengatasi virus dan melindungi dirinya daripada bakteria penyebab penyakit..

Jumlah vitamin C yang mencukupi - perlindungan yang boleh dipercayai terhadap perubahan yang berkaitan dengan usia yang merosakkan.

Kerana kandungan vitamin A yang tinggi (3,560 IU), paprika dianggap sebagai agen imunomodulator yang kuat. Vitamin ini berguna untuk kulit, rambut dan kuku. Sistem pembiakan manusia banyak bergantung pada kandungan vitamin A.

Vitamin E adalah penawar untuk usia tua! Dan unsur ini terkandung dalam paprika cukup (2 mg) untuk mengekalkan penampilan mekar selama bertahun-tahun. Sudah tentu, dengan syarat produk ini selalu dimakan dan perkara penting dalam gaya hidup sihat diperhatikan. Juga, vitamin E baik sebagai persediaan untuk pembuahan dan pada trimester pertama kehamilan. Ini adalah elemen penting untuk pembentukan janin dan pemeliharaan kesihatan ibu hamil..

Vitamin PP - perlindungan terhadap pembekuan darah. Lada, dari mana perasa tersebut dibuat, mengandungi kira-kira 1 mg vitamin ini per 100 gram. Oleh kerana unsur ini, darah menipis, tahap kolesterol "buruk" menurun, risiko terkena strok, serangan jantung berkurang.

Vitamin B adalah komponen penting untuk kesihatan sistem saraf dan saluran darah! Paprika mengandungi vitamin B6 - 0,3 mg, B9 - 7,2 μg. Ringkasnya, makan paprika dan jangan bimbangkan saraf anda! Vitamin ini juga baik untuk pembentukan janin semasa kehamilan. Vitamin B berguna untuk pesakit kencing manis.

Mineral yang terkandung dalam rempah ini juga melindungi tubuh kita dari pelbagai masalah. Kalsium diperlukan untuk tisu tulang dan tulang rawan. Tanpa komponen ini, kita tidak akan melihat kesihatan gigi. Kalium sangat penting untuk mengekalkan keseimbangan air di dalam badan. Tetapi natrium membantu mengekalkan keseimbangan air-garam. Kalium juga diperlukan untuk menstabilkan degupan jantung. Fosfor memainkan peranan penting dengan penuh semangat. Elemen ini penting untuk prestasi mental dan fungsi otak secara umum. Zink baik untuk menstabilkan metabolisme karbohidrat dan fungsi pankreas. Juga, elemen ini diperlukan untuk mengekalkan kecantikan rambut, kulit, kuku. Zink yang mencukupi dikatakan sebagai perlindungan yang baik terhadap perkembangan epilepsi..

Tidak sukar untuk menyimpulkan bahawa paprika adalah perasa yang sangat berguna untuk tubuh kita. Bagaimanapun, ia mampu memberi pelbagai kesan positif pada sistem dan organ tubuh yang berbeza. Walau bagaimanapun, jangan mengabaikan fakta bahawa terdapat kontraindikasi.!

Potensi bahaya

Jangan terbawa paprika tanpa memeriksa senarai kontraindikasi. Bagaimanapun, produk yang kelihatan tidak berbahaya akan memberi kesan yang tidak diingini pada badan.

Paprika dikontraindikasikan:

  1. dengan intoleransi individu terhadap produk;
  2. dengan alahan makanan yang teruk terhadap ini dan jenis rempah lain;
  3. dengan gangguan usus;
  4. dengan beberapa jenis penyakit jantung;
  5. dalam fasa akut hipertensi;
  6. ulser gastrik dan gastritis dengan keasidan yang tinggi;
  7. pankreatitis akut, kronik;
  8. kanak-kanak di bawah umur 3 tahun.

Untuk sebarang keadaan patologi kronik dan akut, anda tidak boleh memasukkan perasa dalam makanan tanpa berjumpa doktor!

Sebenarnya, paprika bukanlah perasa yang berbahaya, tidak berbahaya, tetapi sangat berguna. Tetapi dalam kes yang luar biasa, produk ini boleh menyebabkan reaksi yang tidak diingini dari pelbagai sistem dan organ. Oleh itu, anda tidak boleh menyalahgunakan perasa, melampaui norma yang disyorkan..

Apa yang boleh menggantikan paprika

Sekiranya berlaku bahawa musim ini tidak ada stok, anda boleh mengambil beberapa komponen lain untuk diganti.

  • lada loceng segar;
  • tomato kering atau kering;
  • lada panas merah;
  • campuran lada merah kunyit dan panas;
  • perasa sejagat dengan wortel kering, tomato, paprika dan kunyit.

Sudah tentu, tidak ada penggantian lengkap untuk paprika! Anda boleh menggantikan sifat individu dengan memilih produk dengan kualiti yang serupa. Tetapi jika tidak ada jalan keluar, maka ini adalah pilihan yang cukup baik..

Paprika dan lada merah adalah perkara yang sama atau tidak?

Forum laman web masakan penuh dengan soalan: "Saya tidak faham dengan cara apa pun - paprika dan lada, apakah itu sama atau berbeza?"

Inilah jawapannya: paprika rempah yang terkenal dibuat dari beberapa tanaman, yang biasanya disebut lada, dari keluarga Solanaceae. Di sini, dengan nama lada belanda, adalah tanaman, dari mana perasa kemudian diperoleh - paprika pucat dalam bentuk serbuk atau serpihan. Aditif masakan serbuk dibuat dari buah-buahan masak lada kapsul ringan dari genus Capsicum.

Biji lada yang tidak asing - allspice, black - ini adalah keseluruhan buah dari beberapa tanaman yang tergolong dalam genus yang sama sekali berbeza - Pepper (Piperaceae).

Paprika diperbuat daripada apa

Di pasar sayur bermusim, anda boleh menemui paprika dalam warna kuning, merah dan hijau. Mungkin ini adalah buah dari varieti yang sama pada tahap kematangan yang berbeza? Tidak, buah-buahan ini mempunyai pelbagai jenis. Varieti ini - Atlantik (hijau), indalo (kuning), seragam (merah) berbeza dalam kandungan pigmen, dengan adanya vitamin, fitonutida, dan mineral dalam buah-buahan.

Lada merah mengandungi lebih daripada lycopene lain, pigmen yang mewarnai tisu buah berwarna merah. Terdapat bukti saintifik bahawa sebatian ini mengurangkan risiko barah. Lelaki kacak segitiga atau sfera merah yang sama adalah juara dalam kandungan vitamin A dan C, yang penting untuk fungsi normal tubuh manusia..

Lada kuning tidak begitu kaya dengan likopen seperti lada merah - ia mengandungi urutan magnitud kurang daripada oksidan ini, tetapi pada tisu buah-buahan dari varieti ini terdapat pigmen tumbuhan lain, tidak kurang penting - karotena, pendahulu vitamin A. Karoten memberikan warna kuning pada buah-buahan dan meningkatkan penglihatan. Pemimpin dalam kandungan kalium, lada kuning juga kaya akan fosfor, unsur yang terlibat dalam pembentukan tulang, otak dan fungsi ginjal.

Lada hijau, seperti yang sebelumnya, mengandungi karotena dan likopen di dalam tisu mereka. Tetapi berbeza dengan kandungan fitosterol. Biokimia kompleks ini memainkan peranan penting dalam metabolisme lipid dan dapat menurunkan kadar kolesterol. Varieti hijau mempunyai kalori paling sedikit di antara wakil lada lain, yang menjadikannya komponen salad diet yang sangat diperlukan.

Kandungan mineral, mg / 100 g berat kering

Kandungan kalori, kcal / 100 g

kuning

218

24

29.5

Semua lada - merah, kuning, hijau - dalam komposisi tisu buah mempunyai karbohidrat, minyak lemak, protein, serat, kecuali vitamin A dan C, juga K, B1, B2, P. Dan terima kasih kepada minyak pati (dalam biji - hingga 10%) pada musim, bau lada segar yang indah berjalan di barisan sayur!

Paprika sebagai rempah

Genus Capsicum, yang menjadi milik Solanaceae, dinamakan dengan kehadiran capsaicin dalam buah, alkaloid dengan rasa yang menyakitkan. Di sinilah dia yang menjadi penyebab penampilan paprika sebagai rempah.

Minat buah-buahan berwarna-warni yang indah ini muncul sejak lama dahulu - di Amerika Selatan (dari sini perasa terdapat di meja gourmet Eropah dengan kapal-kapal dari Columbus Portugis) capsicum merah sudah diketahui sejak 5-6 abad SM. Sebagai hasil penanaman bertahun-tahun di Eropah, buah pedas itu kehilangan rasa yang membakar dan memperoleh nama paprika.

Paprika manis merah

Paprika merah manis dibuat dari buah masak lada C. annuum yang sudah kering, yang merupakan capsicum. Perasa dihasilkan dalam bentuk serbuk halus dan dalam bentuk serpihan yang lebih besar. Paprika serbuk lebih pedas, sementara serpihan, menurut beberapa koki, mempunyai rasa yang lebih seimbang.

Paprika manis merah, disiapkan dengan baik, mempunyai bau pedas yang kuat, warna merah terang dan rasa manis dengan sedikit kepahitan. Sekiranya aroma dan warna rempah telah berubah, dan warnanya menjadi coklat kotor, maka ini adalah bukti penyimpanan rempah yang tidak betul atau jangka panjang..

Paprika hijau

Paprika hijau adalah bumbu yang terbuat dari lada hijau, biasanya dibuat dalam serpihan. Teknologi pembuatan telah dipelihara untuk waktu yang lama: mengeluarkan ekor, pulpa tengah dan biji, pengeringan pada suhu rendah (hingga 50 ° C), pengisaran. Rempah hijau ini memiliki rasa ringan, tidak pedas (kerana biji kecil, yang mempunyai rasa pedas yang signifikan, telah dikeluarkan). Rempah ini masih jarang terdapat di kedai..

Apa yang perlu dimasak dengan paprika

Sifat bermanfaat paprika ditentukan oleh komposisi kimia unik paprika manis, kerana rempah mengekalkan semua sifat buah dengan sempurna walaupun selepas pengeringan.

Mungkin tidak ada satu pun masakan nasional di dunia di mana rempah yang diperoleh dari lada tidak digunakan. Masakan Asia menggunakan rempah tanah lada pedas dan bijirin kering manis. Mexico, dan memang seluruh masakan Amerika Selatan, memang tidak dapat dilakukan tanpa tambahan masakan ini - bagaimanapun, ini adalah tempat kelahiran budaya lada.

Dalam masakan Eropah, paprika, baik dalam bentuk bubuk dan dalam bentuk potongan buah yang kasar, sangat banyak digunakan di negara-negara selatan - Sepanyol, Portugal, Itali, Bulgaria, dan Hungary. Hidangan klasik masakan Austria dan Hungaria - paprikash tidak dapat difikirkan tanpa kehadiran sejumlah besar perasa lada - paprika merah manis! Paprika sangat banyak digunakan oleh tukang masak Jerman - dibumbui dengan sup dan sos (dari paprika merah mereka memperoleh warna yang sama), keju, sosej.

Kepingan dan paprika hijau dan merah ditambahkan ke dalam hidangan daging lembu (gulai terkenal!), Domba, ayam, daging sapi, daging babi. Perasa ini memberikan hidangan panas rasa manis dan aroma yang tidak terlalu pedas. Paprika manis dalam bentuk apa pun tidak akan merosakkan salad sayur-sayuran, terutama tomato dan kubis. Menggabungkan paprika dan serpihan tanah dengan keju kotej, nasi, telur, makanan laut, daging cincang.

Paprika tanah manis mudah digunakan oleh tukang masak jika komponen utama hidangan yang disiapkan - contohnya daging atau sayur-sayuran - perlu dimakan dengan rasa pedas yang manis. Paprika serpihan yang ditambahkan ke dalam piring membengkak dan memberikan peningkatan jumlah makanan. Sekiranya ini adalah serpihan paprika hijau, maka penambahan sebegini sedikit sebanyak akan mempengaruhi jumlah kandungan kalori. Resipi seperti untuk memanggang roti dengan pengenalan paprika manis dalam bentuk serpihan diberikan dalam buku lama Ayurveda.

Dari zaman kuno hingga sekarang, perasa paprika manis di atas meja untuk pencinta makanan lazat dan sihat.

Paprika lada - varieti, klasifikasi, keterangan

Lada adalah tanaman di mana seseorang tidak mengaitkan kemampuan ajaib tumbuhan dan bunga, sifat melindungi jimat dan sumber tenaga pokok, kekuatan akar, yang memberikan umur panjang dan kesihatan. Benar, dalam sumber sejarah abad ke-16, lada merah disebut "buah kesakitan", menganggapnya sebagai ubat untuk roh jahat. Tetapi sebaliknya berlaku: lada memberikan namanya kepada manusia.

Perbezaan Paprika dan Merah Lada

Lada (dalam arti kiasan) disebut sebagai sesuatu yang pedas, menyentuh dan menggembirakan, serta orang yang mudah tersinggung. Fenomena ini dijelaskan oleh rasa pedih dan pedas dari semua jenis lada, tanpa kecuali. Satu-satunya perbezaan adalah tahap keperitan dan kehadiran rasa manis. Dengan definisi seperti lada dalam kamus ensiklopedik, pendapat ahli botani kelihatan aneh, yang menganggap lada sebagai paprika, bagaimanapun, seperti timun, kacang polong, kacang, labu, zucchini, terung dan beberapa tanaman lain, buah-buahan. Para saintis menjelaskan pendapat mereka dengan sangat sederhana: jika tumbuhan berbunga, ada benih di dalamnya, yang mana tanaman dapat dibiakkan - ini adalah buah. Tumbuhan lain: berdaun (bayam, selada), sayuran akar (lobak, wortel), batang (halia, saderi), tunas bunga (kembang kol, brokoli) ahli botani memanggil sayur-sayuran.

Tetapi mengapa kita menyebut lada sebagai sayur dan bukan buah? Sebabnya terletak pada kepercayaan lama bahawa rasa penting, bukan yang biologi. Buah-buahan lebih manis, dan mereka mempunyai tempat tersendiri dalam pemakanan manusia (pencuci mulut, jus), dan lebih sedap dan kurang manis, iaitu sayur-sayuran yang digunakan untuk menyediakan hidangan utama.

Walau bagaimanapun, apa sahaja yang difikirkan oleh lada, mereka mempunyai satu nama Latin - Capsicum annuum. Terdapat banyak nama lain: lada sayur, paprika, tahunan, cili, merah dan lain-lain. Secara keseluruhan - kira-kira 700 spesies [3].

Varieti lada sangat pelbagai sehingga mereka mungkin kelihatan seperti tumbuh-tumbuhan yang berbeza, tetapi ini tidak begitu. Sebagai contoh, paprika, paprika kuning, lada Bulgaria dan kultivar lain adalah salah satu tanaman yang tergolong dalam keluarga Solanaceae, yang bermaksud ia berkaitan dengan kentang, terung dan tomato. Tetapi "lada hitam" merujuk kepada genus, spesies dan keluarga tumbuhan yang sama sekali berbeza, iaitu - untuk Lada ((Piperaceae). Lada hitam dan paprika bukan sahaja tumbuhan yang berbeza, mereka mempunyai sejarah kehidupan mereka yang sama sekali berbeza. Sejarah lada hitam tidak memerlukan Penemuan geografi yang berkaitan dengan lada hitam menyebabkan harganya yang luar biasa, disamakan selama berabad-abad dengan nilai emas dan batu permata. Perkara lain adalah paprika. Sejarah tanaman ini adalah gambaran jelas mengenai transformasi dongeng Cinderella menjadi seorang puteri. Dan walaupun pada masa ini, pelbagai lada : hitam, putih, paprika, cabai, lada cayenne menentukan harga di pasar rempah, lada hitam memainkan peranan utama di sini.

Dipercayai bahawa Columbus menemui paprika untuk Eropah, memanggil kilang itu: "garam merah India". Di sini tanaman itu kehilangan rasa tajam dari masa ke masa dan berubah menjadi paprika manis.

Perkataan "paprika" berasal dari Hungary, di mana tanaman itu berasal dari abad ke-17 dan berakar di sini lebih baik daripada di negara lain. Pada mulanya disebut "papar", kemudian "paparka", dan akhirnya - "paprika". Tetapi lada India merah "tidak kelihatan" bagi orang Eropah. Mereka mendapati ia tidak cukup pedas dan eksotik. Lada hitam tetap menjadi elit, dan paprika berpindah ke dapur orang biasa selama beberapa abad.

Paprika dalam sejarah

Itu semua berubah pada tahun 1937, ketika saintis Hungaria Alfred Szent-Györgyi menjadi pemenang Hadiah Nobel dalam bidang Perubatan. Saintis humanis itu berusaha membongkar rahsia abadi kehidupan, dan penemuan itu dibuat semasa penyelidikan sampingan berkaitan dengan paprika. Di kilang ini, Szent-Gyorgyi menemui vitamin C, yang dikeluarkan dari lada dalam jumlah besar dan berfungsi sebagai titik awal untuk membuat kesimpulan lebih lanjut dari saintis tersebut. Cukup aneh, tetapi penemuan yang berkaitan dengan paprika menjadi faktor penentu dalam pemberian hadiah ilmiah [6]. Ingatlah bahawa Hadiah Nobel tidak diberikan untuk idea inovatif atau penemuan saintifik yang tidak diketahui sebelumnya. Alfred Nobel mewariskan kekayaannya yang besar kepada para saintis yang membuat penemuan luar biasa yang mempengaruhi perkembangan umat manusia. Selepas acara ini, penyelidikan mengenai sifat-sifat bermanfaat tumbuhan itu menarik minat para saintis dari banyak negara..

Muzium Paprika yang unik dibuka di Hungaria, dan lada dari Cinderella berubah menjadi paprika yang mulia dan mendapat nama lain - Koenigspaprika, iaitu. "paprika diraja".

Pada tahun 2015, paprika dan cabai terpilih sebagai Sayuran Terbaik di Jerman oleh Persatuan Pemuliharaan Kepelbagaian (VEN). [1].

Paprika varieti lada

Tanah air lada adalah kawasan tropika Amerika Syarikat. Di sini tanaman masih boleh dijumpai di alam liar. Paprika lada - Capsicum annuum L. - salah satu jenis semua jenis lada. Ini adalah sayur, rempah, dan pewarna..

Keperluan paprika:

  • warna - merah terang,
  • rasa - dari manis hingga panas.

Tumbuhan ini dibezakan oleh pelbagai jenis: kultivar biasa (paprika, paprika, paprika kuning, Chile Colorado, Serano, dll.); subspesies (lada Cina, lada berry, dihilangkan, cayenne dan banyak lagi); banyak jenis. Untuk mengelakkan kekeliruan, Organisasi Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (FAO), yang terdiri daripada 191 negara, Kesatuan Eropah dan dua anggota bersekutu [8], serta Pertubuhan Perdagangan Rempah Antarabangsa telah memperkenalkan syarat-syarat untuk kilang tersebut:

  • paprika adalah serbuk merah lada;
  • Varieti paprika adalah tanaman yang buahnya diproses menjadi serbuk wangi.

Secara amnya, lada terbahagi kepada tiga kategori:

  1. Paprika pedas
  2. Lada loceng
  3. Lada panas panas

Varieti yang paling terkenal sesuai dengan salah satu daripada tiga kategori atau ada di antara mereka. Sekiranya kita bercakap mengenai paprika yang paling popular, maka kita dapat membezakan lima wilayah:

  • Hungary. Paprika Hungaria menjadi permintaan terbesar di dunia, ia dibezakan oleh aromanya yang khas dan kaya dengan rasa: manis, sedikit pedas dan paling pedas. Lapan jenis paprika dihasilkan di negara ini.
  • Sepanyol. Paprika Sepanyol mempunyai rasa manis dan aroma ringan.
  • Bulgaria, Maghribi. Paprika Bulgaria dan Maghribi mempunyai rasa dan aroma yang sangat cerah, tetapi tidak ada pedas.
  • Amerika. Paprika Amerika dihasilkan terutamanya di California Selatan. Di sini paprika harum dan mempunyai pelbagai rasa..
  • Slovakia, Chile. Paprika Slovakia dan Chile mempunyai rasa ringan dan manis, aroma ringan.

Pelbagai paprika

Semua jenis paprika berbeza dalam bentuk buah dan kepahitan. Rasa pedas bergantung pada kehadiran zat capsaicin dalam buah tanaman. Varieti pedas mengandungi hingga 1%, yang manis - 0,01%. Di Hungary, seperti yang telah dinyatakan, paprika adalah yang paling meluas. Di negara ini, tujuh jenis lada utama telah dikenal pasti, dihasilkan dari pelbagai jenis tanaman, dengan warna warna merah yang sama dan nama umum "paprika paprika":

  1. Paprika manis mulia: warna merah gelap, aroma halus.
  2. Paprika lazat: hampir tidak pedas.
  3. Paprika halus: tidak pedas, mempunyai rasa yang menyenangkan.
  4. Paprika separa manis: rasa manis.
  5. Paprika merah jambu: warna merah pucat, aroma kuat, rasa sederhana.
  6. Paprika panas: warna kuning, ketajaman melecur.
  7. Paprika khas: merah manis.

Adalah mustahil untuk menyenaraikan sebilangan besar jenis lada. Setiap negara mempunyai jenis kegemarannya sendiri, yang disebut terbaik.

  • Antara jenis terbaik kami dipanggil: Bulgarian-79, Pusingan awal, Manis besar, Gogoshary, Terpilih utara, dll..
  • Dalam kategori "lada merah panas" varieti terbaik akan dinamakan: Bully, Elephant trunk, Astrakhansky-147.
  • Tukang kebun dan penduduk musim panas akan menamakan jenis kegemaran mereka: Cascade, Hedgehog, Lighthouse, Kid, Magic Bouquet, Fiery Volcano, Dragon's Tongue, Fiery Maiden, Little Prince, dll..
  • Keperitan lada ditentukan dalam titik pada skala di mana "0" merujuk kepada lada manis. Jadi, sebagai contoh, Magic Bouquet dinilai pada 9 mata, Fiery Volcano - pada 6, dll..

Karya ilmiah dikhaskan untuk kajian varieti paprika Lada, buku telah ditulis, disertasi dipertahankan. Jadi, dalam disertasi Doktor Sains Pertanian O.N. Lush "Pembuktian saintifik sistem kaedah pemilihan dan pengeluaran benih lada manis dan panas..." pada contoh varieti lada: Kelembutan, Kesihatan, Dubravka, Lilac, Kalium oren, Keajaiban kuning, Benedict, Charm, sejambak kuning, dll. Cadangan diberikan untuk menanam tanaman dan dibenarkan kebaikan paprika paprika untuk manusia. Lada terbaik untuk paprika ialah lada bel yang manis dan berwarna merah terang. Bumbu rempah dari lada merah kering menarik kerana warnanya cerah tetapi hangat dan rasanya manis..

  1. Amal Naj: Scharfe Sachen. Reisen, wo der Pfeffer wächst. Rowohlt, Reinbek bei Hamburg 1995, ISBN 3-499-12657-5.
  2. Elisabeth Vaupel: Gewürze. Acht kulturhistorische Kostbarkeiten. Muzium Deutsches, München 2002, ISBN 3-924183-85-6.
  3. Kamus Ensiklopedik. Lada.
  4. Kamus Brockhaus dan Efron.
  5. Zagorovskaya V. penggunaan paprika dalam pengeluaran produk daging. SFERA. FM. 16.08.2012.
  6. Pemenang Nobel Hungary - untuk dunia yang lebih baik. Jurnal saintifik Nature, No. 1, 2001.
  7. Fakta mengenai Hungary. Buletin Kementerian Luar Negeri, Budapest.
  8. Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. RIA Novosti Ukraine, 16.10.2012
  9. Rimbun O.N. Pembuktian saintifik sistem kaedah pemilihan dan pengeluaran benih lada manis dan lada panas. M., 2005.

Tandakan halaman ini di media sosial:

ya, varieti parpiki tentu saja merupakan keseluruhan sains. Terima kasih telah menyebutkan penanaman paprika dan jenisnya. Ramai yang berpendapat bahawa paprika adalah sejenis lada dan itu sahaja.. tetapi sebenarnya. baca mengesyorkan

Balas Batalkan balasan

Sangat menarik dan sangat berguna.

Balas Batalkan balasan

Spiceshop - kedai rempah, 2005-2020

Jenis lada yang paling wangi untuk paprika

Paprika adalah serbuk pedas yang terbuat dari lada kering atau manis kering dan tanah. Kos perasa seperti itu rendah, dan, sepertinya, tidak masuk akal untuk membuat paprika dengan tangan anda sendiri. Tetapi setelah anda merasakan rasa dan aroma paprika buatan sendiri yang kaya, anda akan kehilangan keinginan untuk membeli serbuk merah yang tidak ekspresif ini di kedai. Dalam artikel ini, saya akan memberitahu anda mengenai pelbagai jenis lada manis dan separa panas yang saya tanam untuk membuat paprika yang lazat untuk musim sejuk..

Jenis lada yang paling wangi untuk paprika

Lada "Python"

Ini adalah jenis pertama dari mana saya mula berkenalan dengan paprika "paprika-tujuan". Pada pandangan pertama, lada ini sama dengan lada panas. Ciri khas lada adalah sekeping nipis berwarna merah terang, yang mempunyai selekoh yang pelik dan sering terjalin. Rasa lada Python juga berbeza dengan lada manis lain, yang sering disebut "Bulgaria".

Lada "Python" secara konsisten memberikan hasil yang sangat tinggi. © Lyudmila Svetlitskaya

Ia mempunyai daging pedas dan ekspresif yang dapat digambarkan sebagai pahit manis. Dindingnya tipis dan sedikit berair (2-3 milimeter), tetapi tetap digunakan, walaupun segar, tidak kelihatan kasar. Benih juga tidak mempunyai sedikit pun dan tidak mengganggu penggunaan kulinernya. Sama sekali tidak perlu memilihnya sebelum digunakan..

Anda boleh makan buah-buahan yang belum masak dengan warna hijau muda, dan masak sepenuhnya - merah terang. Belukar lada ini tumbuh kecil (hingga 40 sentimeter), sementara mereka sangat berbuah sehingga secara harfiah "dari kepala hingga kaki" digantung dengan buah yang turun ke tanah.

Kelebihan lain dari lada "Python" adalah kematangan awalnya. Kami menuai lada pertama ketika menyemai pada bulan Mac pada bulan Jun, dan seluruh tanaman mempunyai masa untuk masak di semak. Oleh kerana hasilnya yang tinggi dan aroma yang tidak dapat ditandingi, yang dapat digambarkan sebagai pedas dengan nota tomato, saya membuat penyediaan utama paprika buatan sendiri dari varieti "Python"..

Demi percubaan, saya juga berusaha menanam pelbagai jenis "Cayenne Sweet". Ini adalah pelbagai rasa manis dari lada cayenne super panas yang terkenal. Dalam foto di Internet, dia kelihatan seperti lada "Python". Sebenarnya, saya tidak melihat perbezaan rasa, hasil dan penampilan antara kedua-dua jenis ini..

Oleh itu, kemungkinan "Python" dan "Cayenne Sweet" adalah pelbagai yang sama. Tetapi walaupun ini tidak berlaku, maka untuk penanaman untuk menyiapkan paprika, anda boleh memilih salah satu dari dua, bijinya akan lebih murah..

Saya membeli benih pertama "Python" di sebuah kedai kebun biasa, dan saya menanam lada yang sama sekali berbeza, dengan penampilan dan rasanya tidak khas untuk pelbagai jenis. Oleh itu, saya menasihatkan anda untuk membeli benih lada ini dari pengumpul, dan kemudian jangan lupa untuk mengumpulkan biji itu sendiri..

Lada "Pasilla Badgio"

Lada "berasap" Mexico yang terkenal. Tegasnya, lada ini bukan kepingan manis, tetapi sedikit pedas. Namun begitu, kepelbagaian ini tidak dapat diabaikan. Berbanding dengan lada cili klasik, rasa manis lebih tinggi daripada rasa tajam, dan rasa dan aromanya sangat kaya. Oleh itu, perasa yang diperoleh daripadanya dapat disebut "paprika".

Lada "Pasilla Baggio" membentuk semak yang sangat lebat, dipenuhi dengan buah-buahan. © Lyudmila Svetlitskaya

Lada "Pasilla Baggio" ("Pasilla Bajio", Pasilla Bajio) membentuk polong rata panjang, dalam fasa kematangan teknikal mereka berwarna zamrud gelap yang sangat terang, buah masak dibezakan dengan warna coklat, permukaan pada semua peringkat pematangan berkilau, berkilau.

Segera setelah polong kering, keriput sehingga, karena warnanya yang khas, menyerupai kismis, itulah sebabnya nama varietas berasal ('Pasilla' dalam bahasa Sepanyol untuk "zest").

Perkara pertama yang menarik perhatian anda semasa menanam lada ini adalah semak bercabang yang besar, kuat, sangat padat, ditutup dengan banyak buah. Pada mulanya, lada berwarna hijau, dan pada fasa ini rasa mereka benar-benar tanpa ekspresi dan herba. Tetapi setelah buahnya matang dan berwarna perang, ia boleh dimakan dari belukar..

Untuk citarasa saya, ini adalah lada paling luar biasa yang pernah saya rasakan, kerana ia menggabungkan banyak rasa yang sangat sukar digambarkan. Bumbu yang diperoleh dari lada ini, saya jelas merasakan rasa manis kismis, dan nota berasap hanya terdapat dalam aromanya..

Perkara yang paling menarik ialah sehingga lada pod, lada ini terasa manis dan pedas, tetapi sebaik sahaja anda menghampiri biji benih (dari sekitar tengah buah), rasanya menjadi lebih tajam dan tajam, dan sudah sukar untuk memakannya tanpa mengerutkan kening..

Faktanya ialah bahagian buah yang paling membakar adalah bijinya, dan jika anda memilihnya dengan berhati-hati sebelum pengeringan, sebenarnya anda akan mendapat paprika dengan rempah minimum. Tetapi sangat mungkin untuk memproses buah bersama dengan biji, dan untuk mengurangkan rasa pedas, campurkan bumbu yang disiapkan dengan paprika dari jenis lada lain.

Kesukaran utama menanam lada Pasilla Baggio adalah kematangannya yang lewat. Dengan begitu banyak hasil panen, sayangnya, tidak semua buah mempunyai masa untuk matang. Perlu diingat bahawa menuai buah masak sepenuhnya yang telah matang di semak dalam cahaya matahari yang banyak sangat penting untuk mencapai ciri-ciri rasa berasap yang kaya. Buah yang kurang matang, perasa yang kurang ekspresif akan anda perolehi..

Namun, kerana hasil yang tinggi, dari 3-5 semak lada, anda dapat mengumpulkan buah-buahan coklat-coklat matang, yang cukup untuk membuat sejumlah besar bumbu. Pertimbangkan rantingnya yang tinggi ketika menanam varieti lada ini. Untuk memastikan buah mendapat cahaya matahari sebanyak mungkin, jangan menanam anak benih terlalu dekat satu sama lain..

Lada "Makedonia terukir"

Lada yang luar biasa dan luar biasa, yang berbeza dengan jenis lain dengan adanya pada sebilangan besar keretakan garis-garis longitudinal, seolah-olah seseorang membuat ukiran buah polong.

Lada "Engraved Macedonian" berbeza dengan varieti lain dengan adanya sebilangan besar garis-garis membujur pada buah-buahan. © početna

Diterjemahkan dari bahasa Macedonia, salah satu dari pelbagai nama bermaksud "lada bersulam". Tetapi penternak yang membiakkan varieti ini sama sekali tidak menetapkan tugas untuk mendapatkan buah-buahan dengan penampilan yang tidak biasa. Faktanya adalah bahawa lada tradisional dengan permukaan halus memberikan kelembapan yang lebih teruk dan boleh membusuk atau membentuk semasa proses pengeringan..

Lada "Engraved Macedonian" awalnya dihasilkan dengan orientasi ke arah pengeringan dan penyediaan paprika berikutnya, kerana buah-buahan dengan kulit yang retak kering lebih mudah dan cepat, mengekalkan rasa dan aroma yang cerah.

Oleh kerana ciri ini, di Balkan, varieti ini dianggap terbaik untuk membuat paprika. Lada ini tinggi dan mencapai ketinggian 70 hingga 90 sentimeter. Oleh kerana semak-semaknya cukup tinggi dan pergelangan kaki, mereka harus diikat.

Hasil lada sangat tinggi dan gugusan besar terbentuk di semak, terdiri daripada banyak polong panjang berwarna merah gelap. Tempoh pematangan sudah lewat (dari 120 hingga 130 hari), tetapi banyak buah mempunyai masa untuk matang sepenuhnya, dan buah yang tidak matang juga tidak busuk ketika dikeringkan.

Lada "Engraved Macedonia" tergolong dalam varieti sederhana tajam. Tetapi ciri khas dari varietas ini adalah bahawa rasa pedih tidak rata di antara buah-buahan. Maksudnya, dari semak yang sama, anda dapat mengumpulkan kedua-dua buah dengan rasa ringan yang sangat ringan, dan spesimen yang benar-benar membakar, yang secara harfiah adalah air mata dari mata.

Oleh itu, sebelum memilih buah paprika, anda mesti mencubanya terlebih dahulu, dan kerana tidak ada kekasih yang terlalu pedas dalam keluarga kami, buah-buahan yang terbakar hanya perlu dibuang. Oleh itu, varieti ini lebih sesuai untuk pencinta pedas.

Buah lada dikeringkan dengan baik dalam bentuk kalung (gred "Python"). © Lyudmila Svetlitskaya Lada kering Pasilla Baggio menyerupai kismis dalam tekstur dan warna. © Lyudmila Svetlitskaya

Bagaimana saya membuat paprika buatan sendiri

Paling baik, buah kering dikeringkan dalam bentuk kalung, yang mana saya mengikatnya pada benang, menusuk batangnya dengan jarum. Untuk mempercepat prosesnya, saya kadang-kadang menggunakan pengering elektrik. Dalam kes ini, lada berdinding nipis boleh dikeringkan secara harfiah dalam satu hari..

Saya cuba mengelakkan pengeringan di dalam ketuhar, kerana sangat sukar untuk mencapai suhu minimum yang diperlukan di sana. Lada boleh membakar, dan kemudian paprika akan mengubah rasanya dan kehilangan aromanya..

Semasa mengeringkan, lebih baik mengelakkan melanggar integriti buah, kerana ini sering menyebabkan busuk busuk.

Untuk menggantung kalung lada, pilih bilik paling panas di rumah. Lada siap berubah menjadi perasa apabila buahnya kehilangan keanjalannya dan mudah pecah dengan ciri khas.

Kemudian saya mengeluarkan lada dari benang, merobek tangkai dan memecahkan buahnya menjadi kepingan kecil, yang saya masukkan ke dalam pengisar khas yang direka untuk mengisar perasa (tetapi anda juga boleh menggunakan penggiling kopi).

Ngomong-ngomong, kadang-kadang merobek tangkai, saya perhatikan jamur di dalam polong, ini paling kerap berlaku dengan buah-buahan yang belum masak, jadi berhati-hatilah semasa menyediakan lada untuk diproses.

Kami menggunakan paprika siap pakai sangat berbeza. Ini adalah perasa untuk sup dan roti untuk membakar sayur-sayuran. Paprika buatan sendiri sesuai untuk pizza, pasta, dan banyak hidangan lain. Dan kadang-kadang saya hanya mengambil balang dari rak dan menghirup aroma pedas yang indah ini, teringat musim panas yang panas.

Apa itu paprika dan di mana rempah itu ditambahkan: faedah dan keburukan, jenis, pilihan

Paprika adalah salah satu rempah yang paling biasa di masakan di banyak negara. Rempah itu mempunyai aroma harum dan rasa pewangi. Walau bagaimanapun, popularitinya bukan hanya kerana kualiti gastronomi. Paprika mempunyai senarai sifat berguna yang mengagumkan.

Apa itu paprika

Perasa dibuat dari paprika kering. Tidak seperti lada panas merah, paprika mempunyai rasa manis dengan sedikit kepahitan, aroma pedas ringan. Nota pedas terang tidak biasa untuk rempah ini. Ia ditambah untuk memberi aroma pewangi dan warna kemerahan pada hidangan..

Buat pertama kalinya, perasa mula dibuat di Amerika Selatan. Paprika manis dikeringkan dan digiling hingga menjadi serbuk. Juga, rempah-rempahnya dibuat dari jenis lada merah yang tidak panas. Bumbu ini mempunyai rasa yang lebih kaya dan rasa pedas yang sederhana..

Paprika dihasilkan di banyak negara. Lada merah tumbuh di iklim sederhana, jadi kebanyakan negara Eropah dan selatan dapat membuat rempah ini..

Bumbu itu kelihatan seperti serbuk merah terang atau bata. Ciri rasa dan aroma bergantung pada jenis rempah. Selain kualiti gastronomi, paprika terkenal dengan kandungan zat aktif biologi yang tinggi.

  • natrium;
  • magnesium;
  • fosforus;
  • zink;
  • tembaga;
  • selenium;
  • vitamin (A, PP, kumpulan B, C, E);
  • capsaicin;
  • karotenoid.

Nilai pemakanan perasa:

  • protein - 14.1 g;
  • lemak - 12.8 g;
  • karbohidrat - 34 g;
  • nilai tenaga - 307 kkal setiap 100 gram produk.

Walaupun kandungan kalori tinggi, anda tidak perlu takut dengan rempah ini. Untuk musim hidangan, anda tidak memerlukan lebih daripada 2 gram, yang tidak akan mempengaruhi bentuk fizikal.

Tonton rancangan mengenai perasa:

Jenis dan jenis perasa

Bertentangan dengan kepercayaan popular, rempah merah tidak hanya panas atau manis. Jenis dan rasa perasa bergantung pada jenis lada, kaedah penyediaannya.

  • gourmet - perasa kemerahan dengan tahap keperitan rata-rata;
  • manis - serbuk merah gelap dengan nota ringan;
  • lembut - mempunyai rasa manis, kurang pedih;
  • separa manis - serbuk merah jambu tanpa kepahitan yang ketara, mengandungi gula;
  • paprika khas dibezakan dengan warna merah yang berapi-api, pengisaran halus, dan rasa manis;
  • rempah merah jambu mempunyai warna merah jambu halus dan bau wangi;
  • lada panas menonjol dalam warna merah terang, menyakitkan.

Sebagai tambahan kepada jenis utama, terdapat subspesies bumbu tertentu. Contohnya, rempah Sepanyol mempunyai rasa pedas yang istimewa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa lada dihisap di dekat api unggun sebelum dikeringkan. Perasa ini memperoleh aroma dan rasa yang halus..

Rempah yang dihasilkan di Hungary menjadi terkenal. Untuk negara ini, serbuk rempah telah menjadi aset sebenar. Selain dari pasaran domestik, kira-kira 13 tan rempah-rempah dieksport setiap tahun ke pasaran dunia. Adalah dipercayai bahawa rempah-rempah Hungary adalah kualiti tertinggi dan paling aromatik.

Paprika. Manis, pedas dan sangat pedas.

Apa itu paprika?

Paprika adalah tanah perasa dari paprika Capsicum annum manis kering dari varieti merah.

Paprika capsicum merah adalah tanaman dari keluarga nighthade, mencapai ketinggian 1,5 m. Di tanah airnya, ia adalah semak abadi, dan di negara-negara beriklim sedang ia ditanam sebagai tanaman tahunan. Pucuk tegak, bercabang, batangnya berkayu di pangkal. Bunga putih terletak di dahan batang, biasanya satu per satu. Buah-buahan adalah buah hijau dengan biji yang berubah menjadi merah semasa mereka masak.

Lada merah tanah (paprika) digunakan sebagai rempah-rempah, yang mana intinya dan biji-bijiannya dikeluarkan, dan buburnya dikeringkan dan digiling menjadi serbuk, yang mempunyai ciri khas warna merah terang dan rasa manis ringan dengan sedikit kepahitan. Pembekal utama paprika adalah Hungary, di mana ia dihasilkan 12-13 tan setahun.

ASAL PAPRIKA.

Capsicum merah (paprika) berasal dari Amerika Selatan. Pada masa ini, tanaman ini ditanam terutamanya di Amerika Syarikat, Sepanyol, Turki dan Hungary. Lada - "Garam merah India" - belayar ke Eropah dengan kapal Columbus. Dan rakan-rakan dari Great Navigator tersentak: secubit lada sudah cukup untuk memberi rasa pahit kepada setong air! Penjelajah Sepanyol awal membawa lada merah ke Eropah, di mana tanaman itu secara beransur-ansur tumbuh, kehilangan rasa pedas dan berubah menjadi paprika "manis". Di Hungaria (dari mana perkataan ini berasal) mereka lebih menyukai varieti yang lebih pedas (biji tidak dikeluarkan dari polong) Koenigspaprika - secara harfiah: "paprika diraja". Serbuk merah bata ini, khas dari masakan tradisional Hungaria, digunakan secara meluas di pelbagai negara oleh suri rumah dan koki profesional sehingga nampaknya seperti biasa. Sementara itu, sebelum penemuan Amerika, di mana lada sudah terkenal pada masa itu, di Eropah mereka sama sekali tidak tahu mengenainya..

CARA PATRIKA KE HUNGARY.

Ramai orang masih berpendapat bahawa paprika telah menjadi ciri khas masakan Hungary sejak zaman dahulu lagi. Sebenarnya, buku masakan Hungary dari awal abad ke-19 bahkan tidak menyebut sayur ini. Semua percubaan oleh orang Hungaria untuk menentukan jalan paprika yang tepat dari tanah yang jauh ke dataran yang dijemur di dekat Kaloca dan Szeged di Hungary biasanya berakhir dengan kegagalan. Adakah Columbus membawanya dari masakan India Amerika Tengah ke Sepanyol, dari mana dia sampai di Hungary melalui jalan misteri? Atau dibawa oleh gipsi yang sudah jauh dari India? Atau mungkin di suatu tempat di kedalaman Empayar Uthmaniyyah, yang pada satu masa juga merupakan wilayah besar di Arab dan Afrika Utara, orang Turki menemuinya dan membawanya bersama semasa kempen menentang Hungary? Kami tidak tahu itu. Tetapi diketahui dengan pasti bahawa paprika pertama kali datang ke Hungaria pada abad ke-17 - semasa masa perang yang penuh masalah, ketika seluruh dataran berada di tangan Turki dan sultan terus memperluas tanahnya di wilayah Szeged. Paprika datang ke Hungary pada masa keserakahan abad pertengahan untuk rempah semakin lemah. Venice telah kehilangan kemasyhurannya sebagai pusat perdagangan, dan monopoli Portugis pada rempah-rempah berlalu dengan segala akibat ekonomi kepada Belanda dari Syarikat General East India. Seseorang boleh menganggap bahawa dalam keadaan ini, "lada India", yang dibawa oleh Columbus dan yang terasa hebat di kebun Mediterranean, akan menakluki Eropah dengan sepantas kilat kerana murahnya musim ini. Tetapi ternyata sangat berbeza. Lada merah India, yang digantung di pondok petani Sepanyol, nampaknya kaya dan tidak eksotik dan kaya.

Mereka tetap menyukai cinta lada hitam yang mahal, dan yang merah berpindah terutamanya ke kaserol orang biasa. Sekiranya kita meneruskan fakta ini dan keadaan sejarah abad ke-17, kemungkinan besar orang Turki membawa paprika ke Hungary untuk pertama kalinya. Tetapi orang Hungari tidak menggunakan sebutan Turki: "carabiber" untuk lada dan "kirmitsi" untuk paprika. Mereka menemui perkataan yang tepat dalam bahasa Serbo-Croatian. Dari "papar" mereka membuat "paparka", dan dari "paparka" akhirnya muncul "paprika". Hingga hari ini, pimiento yang tumbuh di Sepanyol sama dengan tanaman Amerika Selatan, sementara paprika Hungaria sesuai dengan varietas yang terdapat di India, yang menghasilkan buah yang lebih kecil, tetapi dengan aroma khas. Sementara orang Turki masih berada di negara ini, orang-orang Hongaria tidak begitu berminat dengan lada Turki. Baru setelah pengusiran mereka, paprika mula menarik masakan luar bandar, yang menjadi semakin meluas dalam masakan rakyat hanya pada akhir abad ke-19..

Pada mulanya, paprika digunakan terutamanya untuk tujuan hiasan: tanaman asli digunakan untuk menghias ensembel taman besar. Kemudian sifat penyembuhan buah-buahan yang terbakar ditemui, tincture dan salap yang sesuai digunakan sebagai ubat yang berkesan terhadap rematik. Ia kemudian dinyatakan sebagai peppermint kaustik, alkaloid capsaicin; berdasarkan bahan ini, ubat penghilang rasa sakit yang popular masih dihasilkan hari ini - tampalan khas yang mengaktifkan bekalan darah ke kulit. Dalam bentuk yang tidak asing lagi bagi kita (dan dengan nama semula jadi "Turki" pada masa itu), paprika ditanam dalam masakan Hungary hanya dua ratus tahun yang lalu. Paprika perkataan moden moden yang berasal dari bahasa Slavia jelas adalah piper Latin yang terdistorsi, yang datang kepada orang Hungari melalui orang Bulgaria; itulah sebabnya, dengan cara ini, kita memanggil lada manis besar "Bulgaria". Tidak ada masakan Hungary moden tanpa paprika. Pada masa yang sama, dengan nama yang sama, lada segar (Capsicum annuum) dari pelbagai bentuk dan warna, digunakan dalam salad atau dalam bentuk acar, dan campuran kering serbuk, yang memberikan rasa pedas dan rasa kepada pelbagai jenis hidangan Hungaria, juga terkenal..

PELBAGAI PAPRIKI.

Tujuh jenis serbuk paprika saat ini dihasilkan di Hungaria, dan kepedasan perasa bergantung pada kaedah pembuatannya, di mana capsaicin, yang menimbulkan rasa pedih, dan agen pewarna capsanthin dan karoten memainkan peranan penting. Warna paprika tanah boleh sangat berbeza - bergantung kepada keparahannya. Biasanya, paprika lebih merah dan cerah, lebih manis. Paprika tanah mempunyai aroma manis dan pedas; rasanya pedas sangat manis dan pedas. Di samping itu, paprika - paling kerap pengeluaran Sepanyol - merokok.

Paprika manis mulia adalah salah satu jenis yang paling banyak digunakan. Warna yang cukup gelap dan berair. Serbuk pengisar sederhana dengan aroma halus.

Paprika lazat - pengisar halus merah dan sederhana. Rasanya sedap tanpa pedas, menekankan rasa hidangan itu sendiri tanpa "menyumbat".

Paprika separa manis - warna yang agak ringan, matte, dengan bau rempah khas, rasa sederhana. Oleh kerana kandungan gula, jangan menggoreng lemak.

Paprika khas mempunyai warna merah terang, mempunyai rasa yang menyenangkan, manis dan lembut. Pengisaran halus.

Paprika merah jambu adalah serbuk tanah sederhana. Ia tergolong dalam jenis pedas dan agak pedas, yang harus digunakan dengan sangat berhati-hati dan berhati-hati..

Gred halus adalah serbuk warna merah terang dan pengisaran kehalusan sederhana, dibezakan dengan kehebatan. Keistimewaannya sudah dinyatakan dengan nama varietas: ia tidak mempunyai rasa pedih, tetapi bukan aroma khas bumbu.

Pelbagai pedas berbeza dari yang lain dalam warnanya. Ia adalah serbuk berwarna kekuningan atau merah-coklat kehalusan sederhana. Gourmet yang tidak biasa akan terasa pedas.

PENYELIDIKAN HARTA YANG DIGUNAKAN PAPRIKA

Pada akhir 1920-an, saintis Hungaria Albert Szent-Györgyi, bersama-sama dengan sekumpulan rakannya dari Hungaria dan Amerika, berjaya mengasingkan, mungkin yang paling difahami oleh seseorang tanpa pendidikan perubatan dan kimia, vitamin C. Dalam penyelidikan makmal, Szent-Györgyi dibantu oleh produk yang diketahui dan disukai oleh orang Hungary dari awal kanak-kanak - paprika. Ini adalah bagaimana makanan kadang-kadang membawa kepada Hadiah Nobel.

Buah-buahan pelbagai warna yang elegan ini merupakan sumber vitamin A yang berharga, dengan 10 kali lebih banyak daripada itu dalam lada merah daripada yang hijau. Bagi vitamin C, sebiji lada manis bersaiz sederhana dapat memenuhi keperluan harian orang dewasa. Sebenarnya, nilai pemakanan vitamin gudang ini kecil - hanya 15 kalori dalam setiap 100 g. Lada merangsang selera makan, meningkatkan fungsi saluran gastrousus, dan meningkatkan kerja pankreas. Paprika mempunyai kesan yang baik terhadap peredaran darah dan membantu reumatik.

PENGELUARAN PAPRIKA DI HUNGARY

Sebagai permulaan, saya akan memperhatikan bahawa ada versi di dunia bahawa orang-orang Hungaria yang membuat idea untuk mengisar paprika menjadi serbuk. Betapa benarnya tidak diketahui...
Penghasilan paprika di Hungary adalah topik yang terpisah. Tetapi saya akan berusaha mendapatkan sedikit maklumat.Orang Hongaria tidak hanya menggunakan paprika mereka dengan banyak, mereka juga menumbuhkannya. Pada skala perindustrian, ini berlaku di selatan negara ini, pusat "lada" utama adalah bandar Szeged di sungai Tisza dan Kalocza, berhampiran Danube. Ketika matang, warna buah berubah dari hijau kaya melalui warna coklat yang berbeza menjadi merah terang.

Menanam dan terutama mengumpulkan paprika dalam ekonomi petani tradisional adalah kerja manual yang sukar. Anda perlu mengumpulkannya satu persatu, dan anda perlu melalui perkebunan beberapa kali, kerana buah-buahan ini masak jauh dari masa yang sama.

Kemudian tanaman yang dituai disebarkan di laman khas langsung di bawah sinar matahari - untuk mengeringkannya, setelah itu secara manual digantung ke kalungan bunga yang indah, menusuk setiap lada di tangkai dengan jarum tebal yang panjang. Semasa musim menuai, tandan lada merah terang yang tergantung di bawah bumbung bangunan kediaman dan gudang khas, serta dari pagar dan pagar, menghiasi sebahagian besar kawasan luar bandar Hungary.

Selain sisi estetik, proses ini juga mempunyai makna teknologi: pengeringan semula jadi di bawah sinar matahari musim luruh yang sejuk membantu mengekalkan aroma klasik paprika. Jelas bahawa wanita terlibat dalam semua ini; mereka biasanya melakukan semacam pilihan - pada malam musim sejuk yang panjang mereka memilih biji dari buah terbaik untuk menyemai musim depan pada petak yang berasingan.

Suatu ketika dahulu, sebelum makan, jumlah buah kering yang diperlukan hanya dihancurkan dengan alu dan lesung. Banyak suri rumah masih mematuhi kaedah ini, memandangkan ia adalah kaedah yang optimum untuk mengekalkan semua sifat bermanfaat paprika. Di sebuah kilang moden, batu batu besar digunakan, di mana jurang antara permukaan gosok dapat disesuaikan, yang menentukan tahap pengisaran. Sudah tentu, pengeluaran industri dengan pencucian automatik, pengeringan dan penggilingan mesin memberikan produk akhir yang lebih seragam, tetapi aroma dan rasanya sedikit berubah. Keperitan serbuk juga bergantung pada bahagian di mana benih lada dan membran pod digunakan: ia mengandungi komponen yang sangat kaustik - alkaloid capsaicin. Juga diketahui bahawa keperitan pod maksimum tertumpu lebih dekat ke akar. Suri rumah Hungary berjaya menggunakan rahsia sederhana ini di dapur mereka, mengatur tahap keparahan hidangan seterusnya; tentu saja, pada skala industri, kehalusan seperti itu tidak dapat dipertimbangkan.

PELBAGAI PAPRIKI UNTUK DIJUAL

Terdapat beberapa jenis serbuk paprika siap makan. Mereka berbeza terutamanya dalam tahap kesedihan, serta warna dan aroma warna, kehalusan pengisaran (pengisaran halus - rlemény - 0,5-0,6 mm). Di Hungary, paprika juga dijual sebagai pasta, dibungkus dalam tiub. Dalam kes ini, istilah "sweet" (edesnemes) atau "semi-sweet" (feledes) yang berkaitan dengan paprika hanya bermaksud tahap kesedihan yang rendah. Tetapi jika bungkusannya mengatakan "pedas" (eris), maka gunakan isinya dengan sangat berhati-hati.

Paprika Hungary dianggap yang terbaik di dunia. Bagaimana memilih paprika yang betul? Baca bungkusan dan cubalah seboleh mungkin, kerana terdapat paprika dan panas, seperti lada cayenne. Pada bungkusan paprika, prasasti paling sering terdapat dalam bahasa Hungarian, tetapi kata-kata ini mesti dipelajari untuk membezakan: "Kulonleges" dan "Rozsa" - manis dengan sedikit keperitan, merah muda-merah; "Csemege" - warna merah manis, sangat aromatik, sangat sengit: "Edesnemes" - serupa dengan csemege, tetapi kurang aromatik; "Csipos" - Cukup pedas, coklat kemerahan; "Eros" adalah warna coklat terang dan tajam. Paprika salai biasanya tidak pedas; selain mengeringkannya di bawah sinar matahari, ia diproses dengan asap. Dan ini memberi aroma ringan dari api stepa. Paprika yang baik berwarna merah tua dan sedikit melekit pada sentuhan. Oleh kerana paprika tanah mengekalkan rasa dan aromanya selama kira-kira 6 bulan, anda perlu membelinya di luar Hungary dalam bungkusan tertutup. Di Hungary sendiri, ia sering dijual dalam beg kanvas bersulam kecil dan secara tradisional dalam tin timah..

MENYIMPAN PAPRIKA

Seperti rempah-rempah lain, paprika memerlukan keadaan penyimpanan khas di tempat yang kering, sejuk dan gelap. Cahaya matahari membunuh rasa dan aroma paprika. Tempoh optimum penggunaannya adalah enam bulan setelah mengisar, kemudian secara beransur-ansur menghilang dan memudar. Nasihat koki Hungaria: “Paprika yang baik mestilah berwarna merah terang. Warna coklat kotor menunjukkan bahawa sudah waktunya untuk membuang paprika ".

PAPRIKA DALAM MEMASAK

Paprika digunakan dalam masakan Mexico, Sepanyol, Hungary, Jerman. Dalam barbeku, rempah utama dalam gulai, cabai dan digunakan dalam masakan India, Maghribi dan Eropah.
Paprika sesuai dengan daging, terutama daging babi, ayam, sayur-sayuran, terutama tomato dan kubis, keju, keju cottage, telur, ikan dan makanan laut. Mereka memasukkan paprika ke dalam gulai, cabai, sup, sos, salad, telur yang disumbat, nasi, hidangan daging tanah. Paprika tanah boleh menjadi sangat panas atau lebih lembut, tetapi selalu mempunyai rasa manis. Lada merah manis mempunyai buah yang besar, pendek dan berdaging. Varieti terbaiknya, Bulgaria, berwarna merah terang pada usia matang. Paprika belum masak berwarna hijau, rasanya lembut, tidak pedas (kecuali biji kecil dengan kepahitan yang ketara), ia digunakan untuk memasak hidangan sayur dan sebagai bumbu. Lada bel umumnya lebih besar dan berbentuk bulat, dan berbentuk polong, walaupun terdapat pengecualian. Sebagai contoh, almapaprika, iaitu "paprika epal" yang kelihatan seperti epal kuning kecil, biasanya manis, tetapi ada juga jenis pedas yang sangat pedas, ia paling sering dijumpai di pengasam tradisional Hungary.

Tetapi cseresznyepaprika (charesnyapaprika), yang sebenarnya kelihatan seperti ceri manis yang sangat besar, dibezakan oleh rasa pedasnya yang jarang berlaku. Penggunaan paprika dengan betul melibatkan mengikuti beberapa teknik masakan sederhana. Cara termudah untuk merosakkan hidangan paprika adalah dengan menggoreng rempah, dan ia akan menjadi pahit. Anehnya, paprika mempunyai kandungan gula yang tinggi, oleh itu, apabila digiling, tanpa jumlah cecair yang diperlukan, ia cepat karamel dan terbakar, memperoleh warna coklat yang tidak menyelerakan dan rasa pahit. Paling baik, makanan memberikan rasa dan warnanya dalam lingkungan berlemak panas, jadi disarankan untuk terlebih dahulu mencairkan jumlah paprika yang digiling dalam minyak panas atau (lebih baik lagi) dalam daging cair - orang Hungaria selalu melakukan ini. Sekiranya campuran pedas ini ditambahkan ke hidangan utama sejurus sebelum memasak, tahap kepedihan akan lebih rendah sambil mengekalkan warna yang diinginkan. Lebih-lebih lagi, anda dapat menghilangkan rasa tidak senang yang tidak diingini dengan hanya menaburkan makanan yang sudah siap dengan paprika tanah. Paprika juga digunakan dalam industri makanan sebagai pewarna..

Kekeringan yang berlebihan dari hidangan, yang dapat dikesan tepat pada masanya, dapat sedikit meredam dengan menambahkan sedikit gula ke dalam pinggan. Tetapi minum makanan yang terlalu lada dengan air tidak berguna, sesuatu seperti susu yogurt atau alkohol yang kuat adalah lebih baik: ia meneutralkan minyak yang terbakar dan bertindak sebagai penghilang rasa sakit. Anda juga boleh mengunyah api di mulut dengan roti biasa. Tetapi semua penderitaan ini tidak sia-sia - dipercayai bahawa lada panas merangsang pusat kegembiraan dan kesenangan di otak kita, menenangkan kesakitan dan secara amnya bertindak sebagai afrodisiak.

PAPRIKA DALAM HAKARIAN COOKERY

Mungkin hidangan Hungary yang paling terkenal ialah sup daging pekat - goulash dan versi dengan kentang, dimasak dalam bograch (periuk).

Nama hidangan nasional lain - perkolt - berasal dari perkataan Hungary "goreng", iaitu potongan daging telah digoreng. Paprikash adalah hidangan yang serupa dan hanya berbeza kerana krim masam ditambahkan ke dalamnya. Untuk tokanya, daging, dipotong menjadi rebusan, direbus dengan jusnya sendiri. Mustahil untuk membayangkan masakan Hungaria tanpa paprika, dan banyak hidangan khas Hungary tidak dapat disiapkan, pertama sekali sup ikan Halasle, yang terkenal di sekitar Tasik Balaton, dan gulai klasik. Hidangan ini berkat kekayaan dan warna khas mereka yang terkenal pada paprika tanah, yang juga bertindak sebagai pengental, mempengaruhi konsistensinya dengan kuantiti..

Dalam resipi tradisional, disarankan untuk menggunakan ramuan ini bukan "di ujung pisau", seperti biasa, tetapi dengan sendok teh dan bahkan sudu, dan untuk gulai, jumlahnya ditentukan dalam buku masakan lama dengan sangat sederhana: "taburkan isi periuk dengan lapisan tebal paprika tanah".

Berbeza dengan kesalahpahaman yang meluas di negara kita, goulash sebenarnya bukanlah yang kedua, tetapi hidangan pertama, iaitu sup, ia sangat pekat. Dan yang biasa kita panggil gulai, i.e. potongan daging rebus dengan paprika dan bawang, orang Hungari memanggil "perkelt"; ia boleh dibuat dengan hampir semua daging, walaupun daging lembu lebih disukai. Dengan sendirinya, kata gulyas (diucapkan "guiyash") bermaksud "gembala", yang dengan jelas menunjukkan asal-usul hidangan ini. Pada menu restoran, biasanya disebut sebagai gulyas leves, yaitu "sup gembala." Semasa peraduan yang sangat popular di Hungaria untuk goulash terbaik, ia dimasak di atas api - ini adalah bagaimana gembala sejati selalu memasak di padang rumput yang sebenar. Hidangan khas juga penting, di mana hanya gulai yang betul yang boleh disediakan: ini adalah kuali bulat dan bahkan kuali (bergantung kepada jumlah pemakan) pada tripod; api terbuka menutupi mereka dari semua sisi, mewujudkan rejim suhu yang optimum, pada prinsipnya tidak dapat dicapai pada dapur moden. Dalam periuk seperti api, gulai selalu menjadi lebih kaya, dan konsistensinya lebih berkrim daripada dalam periuk di atas dapur. Ngomong-ngomong, boling ini tidak pernah ditutup dengan penutup..

Resipi gulai cukup mudah. Di bahagian bawah periuk, bawang pertama digoreng dalam lemak babi, kemudian daging diletakkan di sana, dipotong menjadi kiub dengan sisi 1,5-2 cm, dan kemudian ditaburkan dengan "lapisan tebal" paprika yang sama. Kemudian daging rebus hingga separuh masak, barulah anda dapat menambahkan sedikit air, sayur-sayuran dan akar - wortel, paprika, tomato, akar pasli, saderi, sedikit kentang kemudian; semuanya dipotong menjadi kiub, dengan analogi dengan daging. Tidak lama sebelum kesediaan, "chipetke" (csipetke) dilemparkan ke dalam sup gulai klasik - ini adalah kepingan kecil adunan curam, yang dipetik secara manual dari kepingan yang digulung nipis dengan ibu jari dan jari tengah; dalam pinggan, mereka tidak terbiasa dianggap sebagai bijirin, dan kadang-kadang kepingan doh ini dipintal dengan jari dalam bentuk gulungan kecil. Beberapa minit selepas cipap melayang ke permukaan sup, ia siap. Beberapa tukang masak menambah sedikit paprika pada akhirnya - bukan untuk kekuatan, tetapi untuk rasa. Ia dianggap tidak baik untuk menggunakan tepung sebagai pengental; tukang masak yang berwibawa lebih suka menambah sudu paprika. Di restoran bergaya Hungaria yang mengaku sebagai masakan nasional asli, hidangan ini disajikan dalam boling bergaya, yang mengingatkan akan asal usulnya. Selalu ada periuk dengan paprika kering - sekiranya supnya tidak cukup pedas. Adalah baik untuk menambahkan lada merah manis ke kentang tumbuk yang digabungkan dengan bawang putih, ketumbar, kemangi, gurih, serbuk daun salam.

DAN HANYA REFLEKSI SEDIKIT ATAS TOPIK PAPRIKA.....

Boleh dikatakan bahawa hidangan yang disebutkan itu "muda", mereka tidak lebih dari dua ratus tahun, dan mereka adalah sejenis "peninggalan zaman Turki". Sepertinya hadiah Ottoman yang terlambat kepada semua warga Hungaria antara Timisoar dan Chegetvar, Mohacs dan Budapest. Tetapi ia tidak begitu.

"Suatu ketika dahulu ada bograch..." - begitulah kisah tentang asal usul semua goulash dan paprikash seharusnya dimulai. Dan ini akan menjadi kisah tentang kuali sederhana dengan pegangan yang mengiringi orang Hungari dari awal perjalanan mereka. Sejarah yang, sejauh yang dapat ditelusuri, menjangkau sekurang-kurangnya tiga milenium - milenium yang penuh dengan kesusahan, pengembaraan, perang, penghijrahan, penaklukan, perbudakan, ribuan tahun yang penuh dengan transformasi yang membawa dari kehidupan nomad primitif ke permulaan pertanian dan penternakan, dan di akhirnya untuk menyelesaikan kehidupan. "Bograch" bersama-sama dengan suku pra-Hungaria melakukan perjalanan dari kaki bukit Ural dan stepa Ural melalui kerajaan Khazar, Kaukasus, di sepanjang pantai utara Laut Hitam dan lebih jauh melintasi bidang Eropah ke selekoh Danube. Tidak diketahui dengan tepat apa yang dimasak oleh suku-suku nomaden di kuali mereka. Tetapi jelas bahawa makanan itu seperti sup yang dimasak dari bekalan yang disimpan, serta ramuan, akar dan cendawan yang dikumpulkan. Dan di antara bekalannya ada juga "torkhonya" - bebola tepung keras, serta ikan kering dan daging kering udara yang dipotong menjadi kiub.

Baiklah, di sini... saya sudah selesai... dan saya berharap bahawa pengetahuan ini akan berguna bagi banyak pembaca laman web ini.

Artikel itu disiapkan pada awal 2011 berdasarkan bahan dari pelbagai laman berbahasa Rusia. Dan saya mesti menunjukkannya, tetapi, maaf, saya tidak ingat... dan ketika itu saya tidak tahu peraturan tersebut.

Minuman berkarbonat

Makanan Ukraine